Ultimul avanpost (#1) – Lavinia Călina

Coperta-Ultimul-Avanpost
Synopsis:

Al treilea Război Mondial a luat sfârşit, iar România anului 2046 este Regat. Logodită cu prinţul Alex şi fiică a Ministrului de Interne, tânăra Diane trăieşte o viaţă luxoasă şi lipsită de griji, ocupată cu discursuri, dileme cu cea mai potrivită garderobă a zilei şi păstrarea aparenţelor cuplului regal. Printre petreceri, călătorii obositoare, speech-uri învățate pe de rost și accesele de furie ale prinţului, Diane contemplă fără prea mult entuziasm un viitor previzibil. Însă viața i se schimbă complet într-o singură noapte, atunci când este răpită de către un grup de rebeli, pentru care guvernarea autoritară a regatului întruchipează răul absolut.

Acţiune, răsturnări neaşteptate de situaţie, intrigi, romance – iţele unei poveşti în care eroina învaţă două adevăruri cruciale: nimeni nu este cine pare la prima vedere, iar alegerile luate au întotdeauna consecințe.

Va reuși Diane să risipească misterul și, mai ales, va reuși să descopere în final care este adevărata ei identitate?

Recenzia mea:
De vreo 2-3 ani mă conving să citesc mai mulți autori români contemporani și puțin câte puțin chiar m-am apucat de asta. Despre cărțile Laviniei Călina am auzit numai păreri pozitive, de aceea erau deja bifate pe lista mea de cărți pe care să pun mâna în 2016. Mă bucur că am avut ocazia să încep cu acest prim volum al seriei „Ultimul avanpost” deoarece am fost întotdeauna fana distopiilor, dar nu mai citisem niciodată una despre România. M-am gândit și eu de nenumărate ori cum vom evolua, ce ne așteaptă în viitor și abia așteptam să văd cum vede Lavinia acest viitor. 😀

Vă avertizez din start că recenzia o să conțină și spoilere, ca să nu spuneți că v-am stricat surpriza. Acestea fiind spuse, puneți mâna pe carte înainte să citiți continuarea. Enjoy!

Pe scurt: acțiunea are loc în România anului 2046, după un Al III-lea Război Mondial. Lucrurile nu stau nicidecum mai bine decât astăzi, țara noastră dragă a venit monarhie, iar viitorul nu pare nicidecum mai strălucit. Lumea este nemulțumită, apar incidente neplăcute, se dau atacuri la adresa celor aflați la conducere, iar personajul nostru principal Diane se află în mijlocul acestor evenimente, dar nu din propria dorință. Tatăl său, Ministrul de Interne, este foarte hotărât în a o dărui prințului Alex de soție, în ciuda defectelor pe care acesta le emană prin toți porii. Mi-a fost imposibil să nu mă întreb ce fel de tată își lasă fiica pe mâna unui asemenea bărbat… Vin și răspunsurile curând. 🙂

Romanul începe cu un prolog foarte captivant și m-a făcut să citesc mai departe, deși chiar și fără el probabil aș fi făcut același lucru. Prima parte pare ruptă din back-stage-ul unei emisiuni TV când prezentatorii se pregătesc să intre în direct, însă se observă că lucrurile nu sunt tocmai la locul lor când dăm cu ochii pentru prima dată de Alex. Aflăm apoi puțin câte puțin despre prinț, despre Diane și despre cum aceștia încearcă să liniștească poporul înainte să izbucnească noi revolte.

Dacă la început acțiunea este lentă și ne lasă să ne facem o idee despre ceea ce se întâmplă și despre personajele noastre, mai târziu avem parte de evenimente amețitoare care ne fac să ne punem o grămadă de întrebări. Diane are niște probleme de memorie și nu reușește să înțeleagă prea multe până în momentul în care este răpită de niște rebeli. Ea realizează că a fost manipulată și că nu poate rămâne indiferentă la durerile națiunii. 

M-am bucurat să văd că România creată de Lavinia Călina pare reală, nu te lasă să te îndoiești de acest lucru nicio clipă. Odată cu trecerea timpului a evoluat și tehnologia, România are acum un statut important în Europa, ceea ce mă bucură un pic, însă există și aspecte negative care îți lasă un gust amar, precum înfometarea oamenilor din cauza rației.
P
ersonajele sale au calități și defecte asemeni tuturor oamenilor.
Diane este o tânără încăpățânată, plină de viață, însă aceasta se lasă manevrată de cei de la conducere, de Alex, și devine un simplu pion ce este prea implicat emoțional pentru a vedea dincolo de aparențe. Din fericire, ea se schimbă pe parcurs și va reuși să gândească singură și să ia deciziile corecte.

Prințul Alex este plin de mister, însă și înfumurat, afemeiat, bețiv, iar „calitățile” acestea nu se opresc aici. Mi-a plăcut de el pentru o fracțiune de secundă, până să văd în spatele fizicului și a farmecului său, pentru ca mai apoi să nutresc pentru el o antipatie autentică și bine meritată. Cu toate acestea are ceva aparte care te atrage și îți dorești să fie un alt „tormented soul”, de aceea nu am reușit să îl urăsc.
Dan mi s-a părut interesant de când a apărut pentru prima dată, deoarece este singurul care îndrăznește să îi țină piept Dianei, iar mai târziu aflăm și care este motivul. Aș fi preferat să nu se înfiripe nimic între ei deocamdată, mi s-a părut totul prea rapid, însă cum multe dintre lucrurile din viața Dianei merg pe dos e de așteptat ca ea să fie puțin derutată de ultimele evenimente.

Sunt tare curioasă de continuare, să văd încotro se îndreaptă acțiunea și ce o să se mai întâmple cu personajele. Sper să aflu mai multe despre România în situația creată de Lavinia și despre drumul personajelor pentru a-și atinge scopul.
Lăsând la o parte romanul în sine, coperta este extrem de frumoasă și se potrivește foarte bine cu mesajul cărții și cu personalitatea lui Diane. Vouă cum vi se pare?

Acestea fiind spune, mă bucur că am avut această experiență și sper să descopăr și alte distopii despre România.

Țin să menționez că am primit un exemplar de la autoare în schimbul unei recenzii sincere. Îți mulțumesc frumos, Lavinia!

Nota mea: 
Recenzie ”P.S: Te iubesc” by Cecelia Ahern + Film
5 fluturași din 5

“Ai avut vreodată coșmaruri? Probabil că da. Și cum le-ai făcut față? Copil fiind, probabil te-ai ascuns sub pătură sau ai dat fuga în patul părinților. Ca adult, probabil ți-ai spus că e o prostie, nu e nimic real, ai făcut o cafea și ai ales să uiți imaginile care ți-au invadat mintea pe timpul nopții.
Dar ce faci cu realitatea? Ce faci atunci când viața de zi cu zi devine coșmar, atunci când te pierzi printre minciunile altora, când tu devii doar o umbră, o iluzie menită să hrănească imaginația altora… atunci trebuie să alegi: continui să fii o nălucă pe care o disprețuiești, sau te trezești, îți iei viața în propriile mâini și lupți împotriva propriilor tăi creatori?
E simplu, ai de făcut un singur pas.”

Lavinia_CalinaDespre Lavinia Călina: 
Lavinia Călina s-a născut revolutionară, în decembrie ’89.

Urmează cursuri pedagogice și de filologie în Caransebeș. În 2008 se mută la Timisoara și studiază limbi străine la facultatea de litere. În prezent lucrează ca editor-imagine/fotogaf la propria firma (Calina Audio-Video).

Lasă un răspuns

