Înainte să te cunosc (Me Before You #1) de Jojo Moyes


Synopsis (Goodreads):
Lou Clark cunoaște o grămadă de lucruri. Știe câți pași sunt între stația de autobuz și casă. Știe faptul că îi place să lucreze la ceainăria The Buttered Bun și știe că e posibil să nu-l iubească pe Patrick, prietenul său.

Dar Lou nu știe că este pe cale să-și piardă slujba și că tocmai faptul că știe ce urmează să se întâmple o ține cu mintea sănătoasă.

Will Traynor știe că accidentul său de motocicletă i-a răpit dorința de a trăi. Știe că totul se simte foarte neînsemnat și mai degrabă lipsit de bucurie și știe exact cum va pune capăt acestor lucruri.

Însă Will nu știe că Lou este pe cale să pătrundă în lumea lui într-o explorie de culoare. Niciunul dintre ei nu știe că o să-și schimbe unul altuia viața pentru totdeauna.  

Părerea mea:
Încă de când am văzut trailerul filmului bazat pe această carte mi-am dat seama că o să-mi placă povestea și nu m-am înșelat. Există o grămadă de oameni entuziasmați și în BookTube și am devenit din ce în ce mai curioasă. A trebuit să o citesc rapid! Acum după ce am terminat-o nu-mi pot încăpea în fire de fericire că o să fie tradusă curând și la noi la editura Litera, în iunie, și că o să aveți posibilitatea să vă bucurați și voi de minunăția pe care am găsit-o eu în paginile acestei cărți. Sunt tare curioasă cum o să sune această traducere și în special cum o să arate ecranizarea… Sam Claflin arată foarte bine în trailer. 😀

Nu vreau să discut plot-ul în foarte mari detalii, este mai bine să îl gustați singuri, însă o să vă spun câte ceva despre personaje și despre situația în care se află ei.
Cartea ne vorbește despre viața lui Will Traynor, un bărbat de 35 ani care a trăit fiecare clipă la maxim, din momentul în care un accident l-a forțat să-și piardă independența și identitatea. El devine tetraplegic (ceea ce înseamnă că toate cele 4 membre ale sale au paralizat în urma unei leziuni a măduvei spinării – C5-6 în cazul lui), necesitând în fiecare moment pe cineva să îl ajute chiar și în cea mai banală activitate. Această tragedie îl transformă pe Will într-o persoană temperamentală, morocănoasă și depresivă. Dar cine nu ar fi în locul lui?

Necesitatea banilor o obligă pe Louisa Clark să devină îngrijitoare, deși nu are deloc pregătirea necesară. Spre surprinderea ei, este angajată fără prea multe bătăi de cap și astfel îl întâlnește pe Will, dar atitudinea lui o face să nu îl placă prea mult la prima vedere. Cei doi sunt însă nevoiți să petreacă foarte mult timp împreună și trebuie să se obișnuiască unul cu celălalt, chiar vor învăța foarte multe lucruri unul despre altul și unul de la altul. Will se schimbă văzând cu ochii, la fel și Lou, iar faptul că devin apropiați le dă speranța unei zile mai bune de care să se bucure. Dar unele zile sunt mai rele decât altele.      

Revenind la starea mea de acum… Știți cum se întâmplă să ne facem o anumită imagine despre o carte după ce citim primele pagini? Ei bine, eu aveam numeroase așteptări nefondate la început, dar am fost complet luată pe nepregătite de modul în care a evoluat acțiunea. Nu a fost o carte plină de clișee sau dulcegării cum aș fi crezut, din contră. Ne pune față în față cu o realitate cu care se confruntă foarte multe persoane și față de care nu știm cum să reacționăm. Din nefericire, am văzut deja câteva cazuri în spitalul în care fac practică la neurologie și cred că nu este ușor nici să faci parte dintre cei cu aceste probleme, nici să faci parte din familia unui asemenea bolnav. E trist și dezarmant, iar șansele puține de îmbunătățire ar speria și cel mai optimist om.

După ce am citit câteva cărți la care nu am reușit să plâng, faptul că această carte m-a frânt în bucățele m-a convins să nu mi-am învins sensibilitatea, ci doar mi-am întărit-o puțin. Această carte m-a făcut să văd altfel situația prezentată și în momentul de față cred că într-o tragedie de genul acesta lucrurile nu sunt niciodată albe sau negre, sunt gri, iar deciziile pe care suntem nevoiți să le luăm nici atât. 

Personajele mi-au plăcut cel mai mult la această carte, sunt atât de transparente, de sincere, încât te întrebi dacă există în viața reală cineva care să le împărtășească povestea. A fost puțin deranjant pentru mine să o văd pe Lou plutind în univers fără un scop care să o ghideze, însă am realizat că ni se întâmplă mereu să ne pierdem calea, să ne simțim pierduți și să așteptăm pe cineva să ne trezească la realitate, iar pentru ea respectiva persoana a fost Will.

Sper ca povestea celor doi să fie o lecție pe care o putem învăța din ficțiune, fără a fi necesar să trecem prin așa ceva și ca fiecare dintre noi să aibă mai multă compasiune, înțelegere și deschidere pentru persoanele în suferință de orice fel și să ne străduim să nu mai judecăm pe nimeni după aspectul fizic/dizabilități. Viața acestora este destul de dificilă și fără ajutorul nostru.

Cred că e de la sine înțeles că v-o recomand cu drag și că sper să o citiți dacă aveți ocazia. Aș putea vorbi la nesfârșit despre ea, de aceea vă aștept părerile în comentarii. Nu uitați să-mi spuneți dacă ați citit-o sau dacă vi se pare interesantă.
Cu siguranță a devenit una dintre cele mai emoționante cărți de care m-am putut bucura anul acesta și va ocupa un loc bun în topul pe anul 2016. 😀    

Pupici. :* 

Rating: 
Recenzie ”P.S: Te iubesc” by Cecelia Ahern + Film
5 fluturași din 5

Citate:
„You only get one life. It’s actually your duty to live it as fully as possible.”

„Some mistakes… Just have greater consequences than others. But you don’t have to let the result of one mistake be the thing that defines you. You, Clark, have the choice not to let that happen.”

„You can only actually help someone who wants to be helped.”

„… if you’re going to wear a dress like that you need to wear it with confidence. You need to fill it out mentally as well as physically.”

” “You cut yourself off from all sorts of experiences because you tell yourself you are ‘not that sort of person’”
“But, I’m not.”
“How do you know? You’ve done nothing, been nowhere. How do you have the faintest idea what kind of person you are?” „

” “Don’t you think it’s actually harder for you . . . to adapt, I mean? Because you’ve done all that stuff?’
‘Are you asking me if I wish I’d never done it?’
‘I’m just wondering if it would have been easier for you. If you’d led a smaller life. To live like this, I mean.’
‘I will never, ever regret the things I’ve done. Because most days, if you’re stuck in one of these, all you have are the places n your memory that you can go to.’ He smiled. It was tight, as if it cost him. ‘So if you’re asking me would I rather be reminiscing about the view of the caste from the minimart, or that lovely row of shops down off the roundabout, then, no. My life was just fine, thanks.” „

Despre Jojo Moyes:
Jojo Moyes is a British novelist.

Moyes studied at Royal Holloway, University of London. She won a bursary financed by The Independent newspaper to study journalism at City University and subsequently worked for The Independent for 10 years. In 2001 she became a full time novelist.

Moyes’ novel Foreign Fruit won the Romantic Novelists’ Association (RNA) Romantic Novel of the Year in 2004.

She is married to journalist Charles Arthur and has three children.

3 gânduri despre &8222;Înainte să te cunosc (Me Before You #1) de Jojo Moyes&8221;

  1. D3D3YA zice:

    BOOKYSME am facut comanda la carte , dar nu am primit nimic cu data livrari.
    Filmul daca nu mergem la cinemograf sa il vedem, il asteptam online undeva in septembrie intr-o calitate mai buna .

    Apreciază

Lasă un răspuns

